corcovado trek - Reisverslag uit Quepos, Costa Rica van caroline christine Brink - WaarBenJij.nu corcovado trek - Reisverslag uit Quepos, Costa Rica van caroline christine Brink - WaarBenJij.nu

corcovado trek

Blijf op de hoogte en volg caroline christine

10 Augustus 2012 | Costa Rica, Quepos

na vertrek uit dominical de boot genomen vanuit golfito naar puerto jimenez, een vaartijd van ongeveer 3 kwartier. gelukkig rustige zee dus dat was wel fijn. in puerto jimenez met de 4 wheel drive en de corco vado gids, naar de supermarkt om inkopen te doen voor de trek. ietwat chaotische toestand maar uiteindelijk is het allemaal gelukt . daarna met de 4wheel drives naar la leona over een weg vol met kuilen en door diverse rivieren , na ongeveer 2 uur lekker door elkaar geschud te zijn aangekomen in carate vanwaar we het laatste stukje over het strand naar la leona moesten lopen. verwelkomd door tientallen papagaaien . de bagage ging op een paardenkar dat was wel fijn , het zand van het strand is heel zwaar om door te lopen, moesten trouwens eerst nog door een rivier waden. ( er zullen vele volgen ) . het zand bestaat uit vrij grove zwarte korrels . na ongeveer 3 kwartier kwamen we in la leona aan verwelkomd met een lekker koel en verfrissend drankje. we hadden en mooie tent met toilet en douche ( een kokosnoot als douchkop ) in de openlucht. op de voorwarande twee heerlijke stoelen en uitzicht over de oceaan . hoe slecht kan je het hebben. uiteraard hier ook nog een tropische bui meegemaakt maar deze duurde niet zo heel lang.
's avonds uitleg gekregen over de trek, opstaan om 5 uur en op weg om 6 uur. dit ivm het lage getijde van de rivier die we over moesten.
rugzak gevuld met alles wat nodig was, veel water, lunch voor onderweg en wat schone kleren. best wel zwaar . na 15 minuten was de eerste rivier al inzicht , met de waterschoenen aan best te doen ongeveer tot de knieeen. hierna de wandelschoenen aan . de eerste 6 kilometer door het bos . dit stuk viel wel mee, was redelijk vlak. hierna over het strand wat zoals jullie zullen begrijpen zwaar was. maar op een rustplek werden we verrast door een aantal neusbeertjes. hele leuke beestjes , we werden nog een tijdje vergezeld door een. ze zijn niet bang . uiteraard weer aapjes gezien, ook nog een soort die we nog niet hadden gezien , een squirrel monkey. vele mooie vogels, een eekhoortje, slang een prachtige kustlijn, bij hoogtij staan de bomen van het bos bijna in het water. na een redelijk rustig begin kwam toch wel veel klim en klauter werk wat soms best wel heftig was , maar toch ook wel weer spannend. stukken over de rotsen . helaas kregen we de laatste anderhalf uur een tropische stortbui over ons heen waardoor de paden in kleine rivieren veranderden waardoor we binnen de kortste tijd in onze schoenen liepen te soppen. de riviertjes die we nog over moesten hebben we dus allemaal met de wandelschoenen aangedaan, natter kon toch niet. 10 minuten voor aankomst in la sirena werd het droog en dus het rangerstation lag in het zonnetje wat wel leuk aankomen is. de schoenen leeg gegoten en in het zonnetje gezet met de sokken erbij. nadat de slaapplek geregeld was, doordat het zo vol was met tentslapers mochten we met z'n vijfen in een kamertje wat toch wel fijn was. 's middags nog een wandeling naar de river gemaakt. hier hebben we toch wel iets byzonders gezien , op een gegeven moment kwam er een krokodil aangezwommen en deze had een haai gevangen. de gids was helemaal enthousiast had dit nog nooit eerder gezien.
's avonds in de lodge gegeten , al om half zes. maar het licht op de kamers gaat om 8 uur al uit en op de voor warande 9 uur. dus je snapt iedereen ligt er vroeg in.
de volgende dag om 5 uur op en 6 uur weer aan de wandel. al snel tapir gezien, best grote beesten, en een hele grote groep zwijnen, deze zijn heel gevaarlijk dus voorzichtheid geboden. die beesten stinken enorm , voordag je ze zag kon je ze al ruiken. alleen door de aanwezigheid van deze groep is het niet gelukt de poema te vinden. ze gaan op de vlucht voor deze beesten. bij terugkomst ontbeten, en daarna de tweede wandeling van de dag. de mot mot , de nationale vogel van costa rica gezien een heel mooi beestje met een prachtige staart. een miereneter die in de boom zat. schitterende natuur, weer heel veel watertjes overgestoken , veel modder uiteraard een keertje onderuit gegaan. ach vies waren we toch al. mooie wandeling. hierna lunchen wat helemaal door de gids werd klaar gemaakt, we hoefden niets te doen. en 's middags een derde wandeling. veel op en neer over paden met veel boomstronken. nu ook weer een groep zwijnen gezien . een stop bij de rio claro waarin gezwommen kon worden, wel een heel sterke stroming. het water is zo schoon dat je er makkelijk uit kan drinken.
's avonds weer in de lodge gegeten vergezeld door een prachtige zonsondergang. vandaag ook een paar keer een vliegtuigje zien landen wat best wel spannend was, erg korte landingsstrip.
dag drie weer terug, om 03.00 uur op ( dit weer vanwege het getijde ) om 04.00 uur vertrekken na een kop koffie en ananas. helaas begonnen we met een regenbui maar die was heel snel over. de rivier over die tot ongeveer halverwege de bovenbenen reikte maar met de hulp van de gids goed te doen. dit is een hele zware dag voor mij geweest. had helemaal geen energie ondanks de toch wel goede nachtrust en door de natte schoenen op dag een al blaren opgelopen. veel steun ondervonden van de trekkers ( 7 personen in totaal ) en toch op de rust plekken genoten van de mooie natuur, het is hier echt prachtig. de gids heeft tijdens de lunchstop nog kokosnoten geopend met een machete en dit konden wel lekker opdrinken. onderweg nog een hele groep neusbeertjes gezien met kleintjes. veel water gedronken en bij het klim en klauterwerk hulp gehad van de gids. de voeten werden steeds pijnlijker de rug voelde ook niet echt fijn meer onder het gewicht van de rugzak. ik heb erg afgezien. veel gedronken . en tijdens de laatste river oversteek lekker mijn schoenen aangehouden en genoten van het verfrissende water wat heel lekker was. bij aankomst in leona hebben we allemaal een heerlijk drankje gedronken om wat bij te komen en om ons voor te bereiden op het laatse stukje strand van 3,5 kilometer. dit laatste stuk weer vergezeld door een regenbui maar deze was niet al te erg en halverwege kon de poncho weer uit.
ik heb het gehaald , waar ik best wel trots op ben. een geweldige ervaring rijker maar of ik het nog een keer zal doen ........
in carate stonden de 4 wheel drives weer klaar om ons naar het hotel te brengen. hier stonden de achterblijvers klaar om ons te verwelkomen. na een super lekkere douche en schonen kleren de schade aan de voeten bekeken , nog diverse blaren erbij . maar met de teva's aan is het nog wel mogelijk om te lopen.
's avonds met z'n allen in puerto jimenez gegeten daarna vroeg naar bed en heerlijk bijgeslapen.
vandaag zijn we weer met de boot naar golfito gegaan en daarna met de bus naar manuel antonion onze laatste stop.
we hebben een leuke groep mensen, ik slaap samen met maureen op een kamer wat heel prima gaat. we hebben nu een prachtig hotel .
straks happy hour met een pina colada, jaja ik ben aan de drank.....
misschien nog een berichtje vanuit san jose voor vertrek anders maak ik het laatste verhaal wel thuis. het zit er bijna op helaas. ik ga nog even een paar dagen genieten.

a la proxima
caroline

• 12 Augustus 2012 - 22:14

Tineke:

Hee Clientje/bikkel/kanjer/toppertje!
    Jonge jonge, wat een verslag, zeg...... En wat een tochten! Kan me voorstellen dat het heel mooi was maar ook wel ontzettend afzien. Moet een kick geven als je dat hebt volbracht. Ik weet wel, je doet het zelf en je doet het voor je plezier, maar toch, het is nogal wat. Ik ben echt onder de indruk van je wilskracht en ben RAZEND beniewd naar je toekomstige fotoboek!!!
    Hier gaat het goed, huis vordert. Eindelijk begonnen aan de vloeren, raam is geplaatst, slaapkamer bijna helemaal in de verf, morgen en overmorgen de houten vloer en dan nog "even" de keuken plaatsen. Thierry krijgt dan hulp van Martin, hoop dat dat allemaal een beetje wil lukken. Hij hoopt het in 2 uiterlijk 3 dagen af te hebben.
    Ik ben druk bezig met de papierwinkel voor het huwelijk, ga van het kastje (Heemskerk) naar de muur (Wijk bij Duurstede) ???? (daar ben ik de laatste keer getrouwd, vandaar). Doordat we de Voorweg nog hadden en dus niet toen zijn uitgeschreven heb ik nu een probleem. Maar ik hoop dat het allemaal op tijd in orde komt..... Zo niet dan trouwen we gewoon "nep" en dan tekenen we later wel. Kan mij het schelen!
    Nou lieverd, geniet nog even, en kom veilig weer thuis. Spreek je later wel via skype. Dikke kus, ook van Thierry en een grijns van Win, x 10